Stieg Larssons Gerechtigheid kun je niet wegleggen

Gerechtigheid

Gerechtigheid, het laatste deel uit de Millenium-trilogie

Helaas. Ik heb Stieg Larssons Gerechtigheid, deel drie van de Millenium-trilogie, uitgelezen. Maar wat heb ik genoten van het laatste deel. Net als deel één (Mannen die vrouwen haten) pakte het boek mij vanaf de allereerste pagina. Dit is een zeer waardig afscheid van Stieg Larsson als schrijver. Wat weer een topboek.

Lisbeth Salander wordt aan het eind van deel twee met schotwonden, waarvan één in haar hoofd, overgebracht naar het ziekenhuis. Deel drie begint waar zij wakker wordt. Haar vader, voormalige Sovjet-spion Alexander Zalachenko (Zala), is in het gevecht met Lisbeth eveneens zwaar gewond geraakt en ligt enkele kamers verderop. Een geheime groepering binnen de Zweedse veiligheidsdienst, de Sectie, heeft nu twee problemen. Het oude probleem dat Lisbeth Salander de geheimen over haar vader verraad en het nieuwe probleem Zalachenko. Gepensioneerde oud-medewerkers van de Sectie komen bij elkaar om de problemen op te lossen. Zala moet dood en Lisbeth weer het gesticht in. Op de achtergrond hebben Mikael Blomkvist, Holger Palmgren en Dragan Armanskij zich verbonden en gaan samen de strijd aan om Lisbeth op vrije voeten te krijgen. Een boeiend verhaal volgt hoe de Sectie bewijzen vervalst om Lisbeth terug het gesticht in te krijgen. Anderzijds probeert team Blomkvist het bewijs te verzamelen dat de Sectie al tientallen jaren illegaal in Zweden actief is. De ontknoping vindt plaats in de rechtszaal.

Auteur Stieg Larsson

Stieg Larsson

Gerechtigheid is een echt meesterwerk waarin de werkwijzen van geheime diensten naar voren komen, hackers de macht hebben en journalisten het raadsel weten op te lossen. Ik had nooit verwacht dat bijna zestig achtereenvolgende pagina’s die in de rechtszaal afspelen zoveel spanning kunnen bevatten. Geen moment heb ik het boek daarbij opzij kunnen leggen. Überhaupt heb ik daar met dit boek heel veel moeite mee gehad. Ik heb slechts één klein minpuntje. Na het ‘gevecht’ in de rechtzaal had het verhaal afgelopen moeten zijn. De laatste pagina’s, waar nog moet worden afgerekend met een schim uit het verleden, komen een beetje als mosterd na de maaltijd.

Na een fantastisch deel één en een iets minder deel twee (De vrouw die met vuur speelde) heeft Larsson met Gerechtigheid weer een juweeltje gecreëerd. Nu Larsson is overleden, ben ik blij dat met deel drie het verhaal over Lisbeth Salander en Mikael Blomkvist rond is.

5 reacties

Opgeslagen onder Boeken, Recensie, Thriller

5 Reacties op “Stieg Larssons Gerechtigheid kun je niet wegleggen

  1. Na jouw reactie op mijn blog, heb ik nu dus jouw blog ontdekt. Leuk!

    Ik ben het helemaal met je eens wat dit boek (en deze serie) betreft. Helaas dat het erop zit, uit is uit. Maar … ik heb zelf alledrie de boeken tweemaal gelezen en dat was nog steeds mooi. Misschien iets voor volgend jaar zomer?

    Het stuk in de rechtzaak was brilliant! Inderdaad was dat niet weg te leggen. Prachtig!

  2. Ik ga de boeken ook zeker nog een keer weer lezen. De spanning maakte ze echt geweldig. Maar eerst zal ik me aan de Millenium films wagen. Hopelijk stellen die niet teleur na zo’n prachtige trilogie.

  3. Ik ben het helemaal met je eens. Ik vond het erg spijtig toen de boekenreeks uit was. Maar op = op.

    • Gelukkig is met deel 3 het verhaal wel rond. Wanneer Gerechtigheid net zo’n open einde zou hebben gehad als deel 2 (De vrouw die met vuur speelde), dan waren we met z’n allen gefrustreerd achtergebleven.

  4. Pingback: Recensie: Stieg Larsson – Gerechtigheid – Deel 3 – Millenium trilogie | Ranking the Books

Plaats een reactie